Per què un conte?

I per què no?

pop-up-11

Tradicionalment s’han utilitzat els contes en un context lúdic, creatiu, de gaudi; sabem que un conte fascina i ens deixa embaladits mentre ens transporta a mons imaginaris. Els contes permeten treballar valors i emocions, així com des de l’àrea de la comunicació i llenguatge, la lectura, escriptura i comprensió lectora. També coneixem molts llibres que en diuen “de coneixements” , que mostren, de manera més o menys atractiva i adaptada, tot un seguit de conceptes d’un tema determinat, com poden ser els mamífers.

Tanmateix, aquest recurs tan atractiu i estimat pels infants com és el conte té moltes més possibilitats.


La proposta: contes per a treballar ciència a l’aula

Aquí es proposa el conte com a recurs per treballar les ciències a l’aula, entés com una eina potencial per fer preguntes i generar contextos que ens impulsin a indagar.

La proposta de treballar les ciències a partir d’un conte neix de la necessitat de treballar de forma transversal i connectada, de promoure un aprenentatge significatiu que tingui sentit pels infants i que els emocioni. Entenem que sense emocions no hi ha aprenentatge significatiu.

Proposem una divulgació científica des d’una altra mirada, propera als nens i nenes.


Què entenem per aprenentatge de ciències

La ciència no és freda i tancada, ben al contrari, neix de l’expectació i la meravella amb que es mira la natura i la necessitat d’entendre la seva lògica i es nodreix de la imaginació, la paciència i la curiositat. Les teories són fruit de cabòries, proves, idees, èxits i fracasos i no només de llegir fòrmules en un llibre gros.

Hem de deixar de pensar que mirar amb ulls de científic significa posar-se una bata blanca, per pensar que és més bé començar a qüestionar-se per què el nostre entorn és com és i passen les coses que passen.

Apropar la ciència a l’aula, sobretot en les etapes primerenques, sovint es veu com una feina complicada. Com ho explico per què ho entenguin? es pregunten alguns mestres. La pregunta, però, huria de ser, com dissenyo les activitats per a que sorgeixin preguntes interessants que vulguin resoldre?


Les preguntes són el motor del pensament científic

A partir d’una pregunta neix la necessitat de buscar una resposta, de raonar, buscar, comparar, experimentar, parlar amb els companys, debatre, valorar, buscar informació i finalment comunicar el procés i plantejar una possible resposta, tot i que això no treu que puguin sorgir-ne de noves.

”No importa conèixer les respostes exactes, el que importa és estimular la curiositat perquè sorgeixin noves preguntes.” Maria Arcá


Més preguntes?

I tant! Les preguntes fan avançar el raonament, el plaer d’aprendre, d’investigar, són l’espurna!

I si…? Aquest és un indicador infalible sobre el desenvolupament del pensament científic. Quan els nens i nenes estan construint un model, intenten buscar una “teoria” que respongui al que observen i experienten. Per exemple un model de flotació o un model que expliqui quin avió de paper volarà millor. Quan s’utilitza aquest model en altres contextos es comprova si el que pensavem era vàlid o no.

I si ara poso això aquí? I si ho remenem? I si… ?  I així la recerca continua.


D’on fem sorgir les preguntes?

Les preguntes poden ser plantejades en un llibre de text o una fitxa. Les preguntes poden ser la tradicional activitat d’avaluació de final de tema, però també poden ser la clau per començar a treballar un fet o un fenòmen que ens interessa, i per això és necessari crear contextos on fer nèixer preguntes: un conte, una representació, una sortida, un racó de treball, una experiència familiar o a l’aula…

Com a mestres, pares, mares, educadors, podem reinventar els contes per treure-li més suc.

Us animeu?


Anuncis

One thought on “Per què un conte?

  1. Retroenllaç: Concursos de contes i relats científics | CONTES I CIÈNCIA

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s