¿Quién come a quién? Andrea Mizieliska i Daniel Mizielinski

“L’animal gran es penja al petit o el petit al gran? La naturalesa està plena de sorpreses…”

portada_ZR-Quien-come-a-quien_mizielisnki

Així es presenta la contraportada d’aquest conte de l’editorial Libros del Zorro Rojo, especialitzats en llibres il·lustrats per a públic infantil, juvenil i adult.

El ratolí es menja l’escarabat, el gat es menja al ratolí, i… qui menja al gat?

Cada pàgina d’aquest llibre és un pas a la cadena alimentària i un nou descobriment sobre el cicle de la vida gràcies a dibuixos clars i senzills, però d’una gran bellesa.

quien come a quien_ mizieliska

__________

_________

Aquesta és una història que es mostra en un cicle, on l’inici i el final són una mateixa idea,  com molt altres contes que parlen del cicle de la vida, de les estacions, o com en aquesta proposta, d’una cadena alimentària. 


CONCEPTES CIENTÍFICS que es poden treballar :

CADENA ALIMENTÀRIA o cadena tròfica: qui menja a qui?

Animals, plantes i  relacions dintre de la cadena alimentària.

CICLE DE LA VIDA: naixement, creixement i mort. En aquesta història es treballa  la idea de naixement (per exemple peixos i ocells) i també d’envelliment i mort. Veiem con els diversos animals poden patir una mort natural  o a causa de la depredació per un altre animal més gros


PROPOSTES PER A L’AULA:

INFANTIL: la presentació de cada animal en una doble pàgina, d’una forma molt visual i clara facilita el treball en l’etapa d’infantil.

    • Per començar es pot proposar fer prediccions: qui creus que es menjarà el ratolí? i la guineu? Per veure les idees que tenen sobre el tema.
    • Aquest llibre ens ajuda a descobrir nous animals pot coneguts  com l’escarabat piloter o els pugons
    • Podem treballar centrant l’atenció en cada animal, veure qui és, com és i la relació amb l’anterior (a qui s’ha menjat) i el darrer (a qui es menja).  Les il·lustracions grans i molt icòniques permeten captar fàcilment l’atenció en cada pàgina.
    • Es poden realitzar variacions en els éssers vius presentats, perquè siguin més propers i coneguts: un cargol, un senglar o una formiga.

quien come a quien zorro

PRIMÀRIA: tot i que pugui sembla un conte massa senzill per educació primària, aquesta proposta ens ajuda a desfer-nos del tòpic “el gran menja al petit”, com ens mostren les mosques que s’alimenten d’un llop, i anar una mica més enllà:

    • Treballar el disseny de cadenes tròfiques similars a les del llibre i altres variacions.
    • Treballar el concepte de Cicle ( començar i acabar una cadena amb un mateix ésser viu).
    • Concepte de vida i mort, cicle de la vida: conèixer que els animals poden patir una mort natural, per , malaltia, per depredació, etc. Per què mor un animal o una planta? Què passa quan un animal mor? Per què neix una flor al final del llibre? 
    • Relacions enterpespecífiques (entre individus de diferents espècies). Quines altres coneixem? Com les incloem en una cadena?

TROBA EL CONTE A:



Anuncis

One thought on “¿Quién come a quién? Andrea Mizieliska i Daniel Mizielinski

  1. Retroenllaç: Los gusanos comen cacahuetes (Élisa Géhin) | CONTES I CIÈNCIA

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s