Els tres porquets

De ben segur que hem llegit, ens han contat o hem contat aquest conte alguna vegada. Els tres porquets són part de la nostra infància i de la biblioteca de qualsevol casa.

porquets_retallat_ret_3x50_75

Aquesta història, que parla de la perseverància i de l’esforç, ens narra com tres germans porquets han de construir una casa davant l’amenaça del temible llop que se’ls vol menjar i de com, en funció dels materials que utilitzen tenen més o menys sort.

El primer porquet, molt juganer i mandrós, decideix construir la seva casa de palla i va acabar ben prompte, molt abans que el segon porquet, un pèl més treballador, que va decidir construir-la de fusta. El tercer porquet, molt aplicat i responsable, va seguir construint la seva casa mentre els seus dos germans, contents d’haver acabat, ja jugaven, i va fer amb totxanes una vertadera obra d’art.

Un dia, el llop va arribar i va voler empassar-se els porquets, i per a això, va haver de bufar les cases molt i molt per intentar tombar-les, i tal i com ja sabem, el porquet que va construir la casa més resistent al vent és el que va poder acollir els germans sota sostre per salvar-se de la mossegada del llop malvat.


 CONCEPTES CIENTÍFICS que es poden treballar en aquest conte:

AIRE:

  • L’aire és matèria, i per tant té un pes i ocupa un volum determinat

VENT I FORÇA DEL VENT

  • El vent és l’aire en moviment, i en moure’s, té força per produir canvis: doblegar, trencar, moure, deformar…

MATERIALS I CONSTRUCCIONS:

  • Palla fusta i totxana com a materials de construcció, que tenen però diferent densitat i propietats i per això les construccions que en resulten i la seva resistència són també diferents.


    PROPOSTES PER A L’AULA:

 

INFANTIL: aquesta història és idònia per iniciar-se en el concepte de vent i de força de l’aire en moviment:

  • Comprovar que l’aire ocupa un espai, que existeix! Aquesta és una gran idea que cal treballar a l’aula d’infantil, doncs les primeres sensacions ens porten a pensar que com que no es veu no existeix. Podem ventar-nos, unflar un globus o bufar-nos a la cara per comprovar que és l’aire hi és.
  • Podem posar a prova la nostra capacitat de bufar i de moure objectes (molinets, vaixells de paper, globus, etc.) quan li donem moviment a l’aire i per tant, força.

  • Evidenciem canvis en l’entorn a causa del vent: roba estesa, banderoles,  moviment dels núvols, vaixells de vela, estels…

nen bufar vent aire

PRIMÀRIA: en edats més avançades, i un cop assolit el concepte de vent, caldria anar més enllà i comprovar quins canvis reals pot provocar i com actuen les forces sobre els diferents materials:

  • Construir diverses cases de paper, cartró o fusta i comprovar si es poden tombar bufant o no. També podem comprovar quina força és necessària segons cada material.

  • Treballar el concepte de força i moviment. Sempre que apliquem una força hi ha un moviment? Per què? Com podem fer que l’objecte es mogui?

  • En aplicar una força l’objecte pot també quedar-se parat, deformar-se o trencar-se. De què depèn això?

 

La idea d’aire i de bufera també pot ser treballada:

  • Què és l’aire realment? de què està fet? Per què no es veu? Podem fer alguna cosa per a veure’l?

  • Investigar d’on prové l’aire que expulsem en respirar i el camí que fa des de que entra pel nas o la boca fins que tornar a sortir.


TROBA EL CONTE A:

–  Una mà de contes  (vídeo)

El cercador de contes (text)


VERSIONS ALTERNATIVES:

– Los tres cerditos (David Wiesner): què passaria si el llop bufés tan i tan fort que els porquets sortissin volant fora del llibre? Això és el que passa en aquesta versió, on les imatges prenen protagonisme i s’acaba arribant a un conte en tres dimensions.


Los tres lobitos y el cochinito feroz

Los tres lobitos y el cochinito feroz (Eugene Trivizas i Helen Oxenbury): en aquesta versió els papers es canvien i són tres petits llops els que s’han d’espavilar per construir una casa i protegir-se del malvat porquet. El final però, es ben diferent al tradicional, i tant els llops com el “Cochinito Feroz” seran sorpresos amb una casa feta de materials inesperats.


La versió del germà petit (Francesc Blasco): una nova perspectiva sobre la història, contada per un dels protagonistes: el germà petit; el més mandrós i juganer de tots.


_____

EN ALTRES PARAULES:

Aquestes paraules de Joaquim Sorolla ens podem ajudar a treballar la idea de canvi des d’una mirada més poètica i imaginativa:

 

“Em seria impossible pintar a poc a poc a l’aire lliure, encara que volgués. No hi ha res immòbil en el que ens envolta. Mira bé: el mar arrissa a cada moment, el núvol es deforma al mudar de lloc, la corda que penja d’aquest vaixell oscil·la lentament; aquest noi salta per evitar les onades; aquells arbrets doblen les seves branques i les tornen a aixecar …

Però, encara que tot això estigués petrificat i fix, n’hi hauria prou que es mogués el Sol, el que fa contínuament, per donar diferents aspectes a les coses. Aquelles muntanyes de lluny ja no són el que eren fa un moment. Cal pintar de pressa.

Quantes coses es perden, fugaes, que no tornen a trobar-se!

Joaquim Sorolla

 

 

Anuncis

One thought on “Els tres porquets

  1. Retroenllaç: Buscant el vent (Anna Patata) | CONTES I CIÈNCIA

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s