Las estaciones (Iela Mari)

Aquest conte és especialment visual, no té text.

Cada pàgina és un pas en el temps, una pàgina passada al calendari.

Per això, s’hi poden descobrir molts canvis; en l’albre, en el liró, en els ocells, en els colors … Una proposta magnífica i bonica per tractar les estacions i el pas del temps.

Com altres propostes, el format de la història és en forma de cicle, de manera que la situació inicial i la final és la mateixa: una imatge  d’hivern.

Las estaciones

CONCEPTES CIENTÍFICS que es poden treballar en aquest conte:

  • CANVI: el nostre entorn és divers i està en continu canvi, encara que a petita escala no sigui tan fàcil de percebre. És important parar-se a recopilar imatges que ens facin adonar-nos-en. Aquí el canvi es fa evident a cada pàgina passada.

  • PAS DEL TEMPS: els segons, els minuts i les hores passen i amb ell els arbres i els animals creixen, el cel canvia i el paisatge evoluciona.

  • ESTACIONS: el clima a l’hemisferi nord (també al Sud) canvia al llarg de l’any a causa de la variació dels rajos del Sol que arriben amb major o menor intensitat a la superfície d ela Terra.. Això fa que faci més o menys fred, i hi podem observar tota una sèrie de canvis en el paisatge i en el comportament dels éssers vius que s’hi adapten. En el conte es veu el pas de les estacions de l’hivern, primavera, estiu i tardor, arribant de nou a l’hivern… Es tracta d’un cicle que no té fi.

  • CICLE DE LA VIDA: els animals nèixen, es reprodueixen i moren, fonamentalment. Aquest cicle de la vida es fa evident a través de la família d’ocells que fan niu a l’arbre, com també en l’arbre i les plantes, que floreixen i creen fruits i llavors que tornen a germinar, i en el liró que s’ha de buscar les castanyes per passar l’hivern.

  • ARBRES: la imatge central del conte és un arbre caducifoli que perd les fulles a l’hivern i que canvia les seves tonalitats des dels primers brots de la primavera, passant pel verd frondós de l’estiu i els vermells de la tardor. També s’observa com floreix i crea fruits amb llavors que el liró aprofita per recollir. El que no es veu és com aquestes llavors poden caure i germinar per començar el cicle d’un nou arbre.

  • OCELLS: una parella d’ocells fan niu a l’arbre quan arriba la primavera, ponen ous i marxen amb les cries un cop passa l’estiu. S’oberva com migren, venen i se’n van amb el pas de les estacions, evitant els mesos més freds.

las estaciones- hivern


PROPOSTES PER A L’AULA:

INFANTIL: un conte sense texte sempre afavoreix molt és la interacció amb els infants, i la reflexió sobre el que ocorre:

  • Què canvia? Cada pàgina ésuna nova situació; serà oportú demanar quines coses canvien i quines segueixen igual.

  • Quina estació és? Cal fer ben evident que a través del conte les estacions passen i també ho farà el clima i ho fan els personatges i el paisatge. És bo adonar-se de quina estació és en cada pas i que la darrera (l’hivern) és igual que la primera, que el temps no s’atura mai.

  • Què passarà? Un cop s’hagi treballat suficientment el tema, potser si es treballa el conte com a activitat final, podem utilitzar la predicció per comprovar fins a quin punt s’ha interioritzat la idea de canvi i pas de temps. Caldrà fer preguntes per veure si són capaços de predir com serà l’arbre o què els hi passarà als animalons a la següent escena.

Las_estaciones_Iela Mari

PRIMÀRIA: pot tractar-se d’un conte massa senzill per edats més avançades, però deixo algunes propostes que poden ser útils:

  • Com que aquesta història necessita d’un narrador, podríem fer que fossin els alumnes qui presentessin el llibre i expliquéssin què passa i per què a cada pàgina (el per què és un concepte complex, més adequat en aquesta etapa)
  • Podria ser un model sobre el qual fer pròpies creacions que representin el pas del temps, ja sigui en un arbre, un paisatge, plantes, el comportament dels animals, etc. Podem crear el nostre àlbum amb fotografies, dibuixos, collages, maquetes, etc.
  • Treballar com seria la història d’aquest conte en altres punts del planeta: hi veuríem altres arbres i animals, estacions més extremes (a major latitud: més fred o més calor) o estacions menys marcades (més a prop de l’Equador: pocs canvis al llarg de l’any).

FITXA SOBRE EL CONTE

TROBA EL CONTE A:

Editorial Kalandraka 

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s