Sombras (Suzy Lee)

Heu jugat mai amb les ombres?

Heu imaginat què pot ser la vostra mà davant una bombeta? Un cavall, un conill, potser un drac?

portada sombras

Suzy Lee i la seva personal il·lustració ens transporta a través d’aquest conte sense text a una aventura plena d’imaginació. Amb elements senzills, la protagonista de la història construeix un món a partir de les ombres en un divan ple de timbals i una bombeta que són la clau d’aquest imaginari.

sombras suzy lee

CONCEPTES CIENTÍFICS que es poden treballar en aquest conte:

LLUM: la llum és un fenomen ben conegut i que ens acompanya per tot arreu, però que no es pot tocar, ni agafar, sembla ben màgica. Hi ha algunes idees fonamentals que cal treballar des d’edats primerenques:

  • La llum prové sempre d’una font (una bombeta, el Sol, el foc..)
  • La llum es transmet en línia recta
  • La llum és la responsable dels colors, és a dir, sense llum no hi ha colors. Anomenem “llum blanca” a la totalitat de llum que podem veure (espectre visible) i negre a l’absència de llum.

OMBRA: L’ombra és l’absència de llum. Allà on hi ha un obstacle, o no existeix una font, no hi ha llum. És fàcil comprovar amb el propi cos o amb objectes, que quan posem un objecte entre la font de llum i una superfície s’hi produeix una ombra. A més, totes les ombres tenen certes característiques:

  • Són negres ( a vegades més o menys fosques en funció de la opacitat de l’objecte que les crea, inclús poden ser de colors!)
  • Reprodueixen la forma de l’objecte que les crea
  • Poden variar de forma en funció de la distància i angle entre la llum, l’objecte i la superfície sobre la qual es projecta.
  • Només hi ha ombra allà on hi ha llum. No hi ha ombres a la foscor.

1557674_10202329760738697_1549017161516704756_n


PROPOSTES PER A L’AULA:

INFANTIL:

  • El joc amb les ombres és un recurs fantàstic per treballar el coneixement  i moviment del propi cos i per fer volar la imaginació. A més, és una eina simple i molt atractiva per començar a entendre què és la llum i com es produeixen les ombres.

Una estona al pati en un dia assolellat, una llanterna i una paret blanca o un llençol, o un retroprojector poden facilitar-nos hores de treball a l’aula: experimentació lliure amb el propi cos per prendre consciència de com som i com és la nostra ombra. Com podem fer, com fa la nena del conte, l’ombra d’un llop? I d’un mico?

  • Ombres amb objectes: quina ombra fan els objectes del conte? a què ens recorden o què semblen? Per què? Amb quins objectes poden reproduir l’ombra d’un avió? O d’un mussol?
  • Ombres amb les mans: així com la protagonista fa veure que un ocell vola amb les seves mans, quins altres animals podem representar?

Alerta! Alguns infants poden tenir por a la foscor, i caldrà un treball previ per evitar aquest temors en apagar la llum, com per exemple, generar moments de penombra amb cortines o teles, utilitzant un to tranquil·litzador, etc.

DSCN7136

PRIMÀRIA: en edats més avançades el domini del cos ens ajudarà a utilitzar el moviment i l’espai per a aconseguir les ombres desitjades:

  • Podem generar “paisatges d’ombres” com els del conte. Quins objectes fan les ombres més interessants? Podem fer que un objecte sembli un arbre, o un cotxe?
  • Relacionar l’ombra amb l’opacitat dels objectes: conceptes d’opac- transparent. Quins objectes tenen ombra i quins no? Per què?
  • Buscar les ombres que hi ha al nostre voltant. És una gran descoberta aprendre a mirar l’entorn fixant-nos amb les ombres, de veres, feu un intent!

TROBA EL CONTE A:

Advertisements

One thought on “Sombras (Suzy Lee)

  1. Retroenllaç: La Ola (Suzy Lee) | CONTES I CIÈNCIA

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s