El cirerer (Alba Garcia i Puig)

La passada setmana, visitant la llibreria de Pati de llibres, a Sant Cugat del Vallés, vaig descobrir aquest bonic conte.

portada- el cirerer

Es tracta d’una història que ens ajuda a entendre què necessiten els arbres per crèixer, i ho fa a través de la dolça relació entre una nena i un petit cirerer que un dia el seu avi li regala.  L’avi li explica que per poder menjar la fruita que sortiria d’aquell arbre, “havia de tenir paciència i esperar“. La Mariona, protagonista d’aquest conte, però, no va entendre allò de la paciència, així que va decidir ajudar aquell arbret a crèixer, amb diferents idees que li sorgeixen observant què necessiten els animals de la granja.

CONCEPTES CIENTÍFICS que es poden treballar en aquest conte:

  • PAS DEL TEMPS: en aquest conte es fà especial èmfasi en el temps com a element necessari perquè els essers vius creixin i es desenvolupin.
  • PARTS D’UN ARBRE: un cop l’arbre comença a crèixer, ho fa desenvolupant primer les branques, després les fulles i les flors i finalment el fruit: les cireres.
  • CANVI: de nou s’evidencia aquest concepte de canvi al llarg del cicle de la vida dels arbres
  • CICLE DE LA VIDA: la història comença a l’hivern, amb un petit arbre pelat  i acaba en l’estiu, moment en que la majoria d’arbres i plantes floreixen i tenen el seu major esplendor. Aquest cicle es repeteix cada any de manera que podem collir les cireres (i el seus pinyols!) cada temporada.

el cirerer

PROPOSTES PER A L’AULA:

INFANTIL: aquesta bonica història, de l’estima de Mariona pel seu petit arbre i els seus intents per ajudar-lo a crèixer són una eina perfecta per, des de les emocions, pensar i entendre millor què és un arbre i què necessita per fer-se gran:

  • Com és que la Mariona per més que ho intenti no aconsegueix que l’arbre creixi? Comparar les necessitats dels animals amb les dels arbres. Repensar perquè les atencions que li dóna no tenen bon resultats.
  • Què creieu que hauria de fer la Mariona, llavors? Proposar què necessita un arbre per crèixer; què hauria de facilitar la Mariona al seu cirerer per ajudar-lo.
  • Si plantem un arbre, llavors, quines cures necessitarà? Generalitzar al concepte d’ardre i de vegetal. Es poden introduir les idees d’ aigua o llum.

PRIMÀRIA: els mateixos conceptes sobre les necessitats d’un arbre per crèixer poden ser desenvolupades, amb la possibilitat d’arribar a un model més complex:

  • Què necessita un arbre? Caldria desenvolupar alguns factor més que no surten al llibre: la llum solar, l’aigua (substrat) i l’aire (CO2).
  • Per què les pastanagues no serveixen per alimentar un arbre? Com s’alimenta? Aquesta és una gran idea que pot crear un conflicte congnitiu: un arbre no menja el que hi ha al terrra, hem de fugir de la idea que les arrels són com la seva boca. Un arbre s’alimenta del Co2 de l’aire, i juntament amb l’energia de la llum és capaç de construir les seves fulles, tijes i arrels. Científicament, parlem del concepte de fotosíntesi, però caldrà adaptar aquest model al que saben o volem que aprenguin els infants.
  • Els arbres no neixen pas d’un niu, d’on neixen? D’on ve l’arbre del conte? Podem anar més enllà i donar-li importància al pinyol o llavor de la cirera, que donarà pas a un nou arbre.
  • Quant medeix? El pas del temps i la mesura del que creix l’arbre al llarg de l’any poden donar peu a mesures i càlculs matemàtics senzills.

TROBA EL CONTE A:

Sd Edicions: col·lecció el Dodo Bobo

el dodo bobo

Advertisements

One thought on “El cirerer (Alba Garcia i Puig)

  1. Retroenllaç: La gota i el cirerer (Mario Satz i Albert Arrayás) | CONTES I CIÈNCIA

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s