La Ola (Suzy Lee)

Tinc el plaer de presentar-vos una altra delícia de la Suzy Lee: La Ola portada_ la ola

Aquesta és una dolça història entre una nena que juga amb la mar, que busca i esquiva les onades, mentre la mirada atenta de les gavines la vigila, desde lluny, expectant. Un joc amable i amb regust a mar. Un joc que acaba amb una sorpresa, perquè la natura ens dóna sempre, més del que demanem. En aquest conte, com ja hem vist en altres de l’autora com a Sombras, no hi ha text, i per tant, dóna peu a inventar els personatges, les seves idees, allargar la història tan com una vulgui… En definitiva, a fer-lo un poc més propi. Espere que el gaudiu tant com jo.


CONCEPTES CIENTÍFICS que es poden treballar en aquest conte:

  • MAR: què és la mar? està viva? com és que és mou? La mar és una cosa grossa, quasi sembla inacabable, que conté molta vida i molts misteris que cal descobrir. La mar és aigua, no ha de donar por, per això cal conèixer-la; com és el seu fons, perquè s’embraona, qui la habita…
  • ONADA: una onada és un “batec” de la mar, una resposta a un moviment d’una gran quantitat d’aigua. Normalment la causa el vent, mogut per els canvis de pressió atmosfèrica, però també els tremolors de la Terra poden bellugar l’aigua de mar i oceans (llavors parlem d’onades gengants: els tsunamis).
  • ANIMALS MARINS: són milers els animals que habiten la mar, i molt diversos. En aquest llibre veurem gavines, aus generalment peixqueres i molt lligades al litoral, però també trobarem petxines i invertebrats.

la ola suzy lee

PROPOSTES PER A L’AULA:

INFANTIL: La Ola ens pot donar peu a treballar l’aigua i les seves formes:

  • Com és l’aigua? És blava? Què en sabem d’ella? Seria bó densevolupar la idea de l’aigua com a líquid, un líquid en realitat transparent i insípid.
  • L’aigua de la mar és blava i salada! com deu ser això? Encara que és complexe entendre el perquè d’aquestes dues propietats, sí podem utilitzar-ho per a treballar els sabors, la experimentació sensorial de l’aigua, i el reconeixement de les seves característiques: incolor / colorejada , dolç/salat, tacte…
  • Qui hi viu a la mar? hi podem viure nosaltres? Aquesta pregunta pot donar preu a temes tant fructífers com els animals marins o la mar com a habitat. Hi ha tota una varietat de grups animals que viuen a la mar, i que per això tenen diferents formes, tipus de respiració, reproducció, almentació que els terrestres. Aquest tema és recurrent a l’etapa d’infantil i són molts els llibres de coneixements que el tracten. La porposta de la Ola, pot ser una manera més subtil i atractiva per arribar-hi.

PRIMÀRIA:

  • Què és una onada? Com podem fer nosaltres onades? Aquestes preguntes ens poden conduir a entendre les idees de força i de moviment. Una onada no és més que aigua en moviment. Si bufem sobre un plat amb aigua podem generar petites onades i també podem preguntar-nos i investigar de quines altres maneres es poden crear ones. Podem aprofitar els events més inquietants, com els tsunamis per crear hipòtesis i construir explicacions a aquests moviments.
  • Qui hi viu a la mar? Aquesta pregunta té tantes respostes que es pot treballar a molts nivells de complexitat. Es poden diferenciar els animals marins segons els seus tipus: aus, mamífers, peixos, invertebrats, així com algues o altres éssers microscòpics com el plàcton.

Sens dubte aquest conte és un bitllet perfecte per iniciar l’estudi de la mar i de la costa, una proposta ideal on enllaçar una excursió de descobriment i de recerca per entendre millor aquest gran misteri que és l’oceà. la ola- suzy lee


TROBA EL CONTE A:


ALTRES CONTES SOBRE L’AIGUA:


 

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s