La Roca (Jorge Luján, Chiara Carrer)

¿Qué he sido antes de ser roca…?

La Roca (Jorge Luján, Chiara Carrer)

Jorge Luján, poeta i escriptor de contes infantils, junt amb Chiara Carrer i el seu joc de textures i collage aconsegueix qüestionar-nos en aquesta història què és una roca.

Es tracta d’una narració curta, senzilla, entre la realitat i la fantasia, que ens permet deixar volar la imaginació per proposar respostes a una roca parlant que barra el pas a tothom, i que dona com a condició indispensable pel pas aquesta pregunta que de bon principi no sembla gens fàcil: ¿Qué he sido antes de ser roca…?

Pedro, el protagonista, sembla que ho té molt clar… però això no li facilita seguir el seu camí…


CONCEPTES CIENTÍFICS que es poden treballar en aquest conte:

  • ROCA: què és una roca i com s’ha format? Les roques no existeixen des de que es va formar la Terra, són materials que han patit molts canvis i s’han reciclat a través de diversos processos geològics interns i externs.
  • VIDA vs MATERIAL INERT: les roques pateixen cicles de canvis, diferents dels cicles de la vida dels éssers vius. Una roca és inorgànica, un ànec és un ésser viu. Trobar les característiques que diferencien un ser inert d’un viu no és feina fàcil, sovint s’associa al moviment o al creixement… i una roca pot trencar-se i canviar (o moure’s! com passa a Polvo de Roca o Això éra una roca).

la roca_chiara carrer


PROPOSTES PER A L’AULA:

INFANTIL: una roca que parla i que impedeix passar els habitants d’un poble, poden ser un context on enfilar algunes preguntes:

  • Què és una roca? D’on ha sortit? Sempre ha estat una roca? Respondre aquestes preguntes no és gens fàcil, però plantejar-les és tot un exercici de raonament i imaginació que pot donar peu a moltes idees a desenvolupar.
  • Pot ser una roca tot el que plantegen els nens i nenes? pot una roca haver estat un ànec? què pot haver estat abans?
  • Per què una roca no està viva i un ànec sí? Aquest pantejament sí és fonamental per iniciar-nos en l’estudi de la geologia, estretament lligat amb el concepte de vida. Per què una roca no està viva?

PRIMÀRIA: podem incidir en les mateixes idees i a més, aprofundir en els conceptes:

  • Què és una roca? Podem fer una roca a classe? Què necessitariem? Si intentem reproduir la formació d’una roca entendrem que cal molta pressió i molt de temps per reproduir alguna cosa semblant. O potser un volcà i lava que es refredi… o quines coses podrien donar peu a una roca?
  • D’on prové llavors una roca? Pot nèixer d’un ou o una panxa? per què no? Convindira diferenciar el cicle d’una roca del cicle de la vida, per entendre millor aquesta diferència entre inert vs viu.
  • Veiem les roques canviar? de quina manera? Evidenciar els canvis que pateixen les roques ens pot ajudar a entendre que sí canvien: es trenquen, s’esmicolen, es disolen, canvien de color, es mouen, queden enterrades…

la rorca kokinos


TROBA EL CONTE A:

– Editorial Kokinos: La Roca ( Jorge Luján i Chiara Carrer)

la rorca kokinos_2


Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s