L’ou de l’eriçó (Nozomi Takahashi)

Pot d’un ou nèixer un petit eriçó?

ou eriço tramuntana

Un eriçó observa, mentre paseseja, com una ànec cova els ous d’on neixeran les seves cries. “jo també vull un ou” , pensa. I així comença a buscar el seu ou, aquell d’on espera surti un petit eriçó.

Nozomi Takahashi mostra, a través s’una il·lustració amb pocs elements i senzilla, la perseverança d’un eriçó que busca, a la seva manera, un ou per tenir-ne cura. Les imatges grans semblen un mosaic que emmarca molts elements de la tardor, per això aquest conte bé pot utilitzar-se per introduir-los.

El final ens regala una sorpresa esperada,i plena de tendresa: l’eriçó pensa haver trobat la seva cria, serà així? De be segur que se’ns dibuixarà un somriure en recordar la coneguda dita: “s’assemblen com un ou a una castanya“!


 CONCEPTES CIENTÍFICS que es poden treballar en aquest conte:

  • OU: tots els animals, excepte els mamífers són ovípars, això vol dir que les cries neixen a partir d’ous fora del ventre de la mare. 
  • ERIÇÓl’eriçó és un animal mamífer vivípar, per tant les seves cries es desenvolupen al ventre de la mare i s’amamanten durant un temps després de nèixer.
  • CASTANYA: las castanya és un fruit d’un arbre que madura a la tardor. És en realitat una llavor de la qual pot crèixer un nou castanyer.

ou ericó 3


PROPOSTES PER A L’AULA:

INFANTIL: aquesta proposta ens introdueix de manera sencilla a l’aula les idees sobre la reproducció:

  • Quins animals de la història tenen ous? I quins no? A partir d’aquestes preguntes podem explorar les idees dels infants sobre els tipus de reproducció i les semblances ente els animals que es reprodueixen de la mateixa manera.
  • Pot l’eriçó tenir un altre petit eriçó a partir d’un ou? Aquesta pregunta seria molt adient de fer sorgir abans de la lectura. Així veurem quin final s’espera per a la història, i si seran capaços d’anticipar-se als esdeveniments.
  • Què ha de fer un eriçó per tenir un altre eriçó? d’acord, un eriçó no vé d’un ou, llavors d’on ve?  Tot i que sembli una pregunta complexa, s’ha de plantejar, doncs és fonamental per poder entendre d’on venen les cries dels animals mamífers. Seria bó endevinar què creuen els infants sobre el que passa al ventre d’una mare.

PRIMÀRIA: podem endinsar-nos més en el món de la reproducció i la diferenciació d’animals:

  • Quins animals de la història tenen ous? I quins no? Igual com en el cas anterior, és important diferenciar els tipus d’animals segons la forma en que tenen de reproduir-se, així com ampliar el vocabulari: mamífers, aus, rèptils, amfibis…
  • Com es formen les cries? Un ànec surt de l’ou, i un eriçó de la panxa de la seva mare, però, com arriben allà? Aquí podem desenvolupar la idea de reproducció i sexualitat.
  • L’animal que surt al final del contes, és el fill de l’eriço? Com ho podriem saber? El final de la història planteja una situació contradictòria, tot i que el protagonista se sent encantat. És l’eruga una cria de l’eriçó? COm ho sabem? Si no és així, de qui és cria?

ou+eriço+5


TROBA EL CONTE A:

Editorial Tramuntana: L’ou de l’eriço (2014). Nozomi Takahashi.

Fes-li una ullada aquí.


Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s