La semillita (Eric Carle)

Hi havia una vegada… una llavor viatgera!

la semillita

Aquesta és la història d’una llavor que va sortir volant d’una flor de girasol.

On anirà a parar?

Què serà d’ella?

Eric Carle, ens convida en aquest conte a un viatge natural, vital, acolorit i ple de personatges que fan d’aquesta una proposta molt enriquidora. Entendrem com viatgen les llavors, quins entrebancs troben i què els hi passa un cop acaben el seu viatge. Aquesta història, com la vida d’una planta, és un cicle que acaba i comença amb la imatge d’un girasol.

També aquest llibre és una eina fantàstica per parlar d’altres idees com els fenòmens atmosfèrics: la pluja, el sol, el vent, o les relacions entre animals (qui meja a qui).

A més a més, el llibre regala en la contraportada un grapat de llavors de girasol perquè les plantem a casa i revivim la història.


CONCEPTES CIENTÍFICS que es poden treballar en aquest conte:

  • LLAVOR: una llavor és una petita planta en fase embrionària. Les llavors germinen quan tenen unes condicions òptimes de temperatura i humitat. Les condicions per la germinació no solen ser les mateixes que pel creixement de les plantes, per exemple generalment no és necessària la llum solar. Les llavors tenen aspectes molt variats, amb la funció de fer-les viatjar lluny de la planta mare per tal d’arribar a territoris llunyans.
  • CICLE DE LA VIDA: una llavor és la fase primera d’una planta. Si aconsegueix germinar, d’ella neixerà una altra planta que, si aconsegueix generar flors i fruits, tornarà a generar llavors i així es tanca un cicle que se segueix repetitn.
  • FENÒMENS METEOROLÒGICSla llum solar, la plutja, el vent… defineixen quin és l’oratge o “el temps”. L’oratge determina les condicions ambientals que poden activar cicles vitals com els de reproducció i creixement, tot i que aquests estan lligats a paràmetres climàtics estacionals de major influència. Les condicions ambientals també ens afecten les persones a un nivell emocional com quan relacionem l’alegria amb els dies assoleiats.
  • DISPERSIÓ: aquest és el fenòmen mijançant el qual les llavors són tranportades. Els agents poden ser molt variats: el vent (de llavors molt lleugeres o aspectes esponjós), els animals (que mengen fruites carnoses amb llavor o les transporten enganxades ente el seu pèl), l’aigua, etc. Així, una planta pot crèixer en ambients diferents del seu origen on tindrà menys competència amb plantes de la mateixa espècie. 

dispersió


PROPOSTES PER A L’AULA:

INFANTIL: aquesta història de trama senzilla i lineal fa una lectura molt adient per a les primeres edats.

  • On està la llavor? On heu vist vosaltres llavors? Els infants coneixen difernts fruites i les llavors que aquestes contenen. Les llavors sempre es troben dins un fruit que pot ser carnós, com a les fruites o horatalisses i és una activitat fantàstica buscar llavors en allò que mengem i adonar-se que qualsevol aliment orgànic es relaciona amb una llavor.
  • D’on venen els fruits? A la història les llavors suten de la flor del girasol. Tots els fruits surten d’una flor?  És una idea molt important identificar una flor com l’origen d’un fruit i per tant, d’una llavor. Podriem fer observacions d’arbre si plantes amb flor en el moment en que creixen els fruits per comprovar-ho. També pot ser interessant buscar com són les flors dels fruits que mengem o coneixem,
  • Què ha de passar perquè surti una planta d’una llavor? Perquè una llavor germini ha de trobar les condicions que ho permetin, això normalment passa quan queda enterrada i té humitat. La millor manera de comprovar-ho es realitzar germinacions a l’aula, amb llegums o llavors de fruita, però deixem primer els infants decidir què i com! Només ens cal un substrat humit, una temperatura més bé càlida i una mica de paciència. Sovint cal posar a remulla les llavors durant uns dies per accelerar el procés.

germinacio

PRIMÀRIA: la reproducció d’una planta és un fenòmen que pot estudar-se a molts nivells de complexitat.

  • D’on provè la llavor? La llavor prové d’un fruit que creix a partir d’una flor, que a la vegada creix en una planta. Aquesta idea de cicle és essencial per entendre la reproducció. Pensar i relacionar ens ajudarà a posar aquestes idees en ordre. Si no ho sabem, anem al mercat, fem un hort, fem germinacions, visitem al pagés i fem observacions!
  • Com es polinitzen les plantes? Aquesta pregunta dona peu a rumiar molt: si la flor ha de ser polinitzada per poder donar fruits però no es pot moure, com es polinitza? Mijançant l’aire o altres animals, el polen arriba a la flor i aquesta queda fecundada. Aquí coneixerem la importància dels insectes com a part essencial de la reproducció.
  • Què ha de passar perquè surti una planta d’una llavor? Així com s’axplica a l’apartat anterior, és gairebé obligat enllaçar aquesta història amb una experiència de germinacions. És molt adient aprofitar-ho per plantejar hipòtesis sobre les condicions necessàries: plantar llavors amb i sense llum, amb molta o poca aigua, o les idees que surten dels infants i comprovar després quines són més idònees.
  • Quins mecanises surten al llibre que mouen lles llavors? Quins altres coneixem? Com són les diferents llavors? encetar una col·lecció de llavors pot ser molt interessant. En general l’aspecte varia en funció de la forma en que tenen de dispersar-se. Trobareu autèntiques meravelles.

seed


Algunes observacions: 

– Realitzeu les germinacions en envasos transparents i col·loqueu les llavors en contacte amb les parets o directament sobre el substrat per veure-ho millor.

– Proveu a germinar tot allò que els alumnes proposen: pa, galetes, “pinyols”… i comproveu després què germina i què no. D’aquesta manera construirem la idea de llavor: què creix i què no? Per què?

– Un fruit és la part de la planta que conté les llavors, en canvi una fruita és un fruit carnós que conté molta aigua i que mengem cruu, normalment de sabor dolç. Per tant, el terme fruita és una classificació “culinària”.

semillas1


TROBA EL CONTE A:

 Editorial Kókinos:  La semillita (2011), Eric Carle.


Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s