La Lluna, la Terra i el Sol (Jaume Escala – Carme Solé i Vendrell)

La lluna reia… La Terra estava trista i  la mirava.

la lluna la terra i el sol

Per què deu estar trista la Terra?

Aquest conte ens mostra una història bella per la seva senzillesa, i bella, per com explica el ball dels seus personatges i l’origen dels eclipsis. Sovint és així, les coses senzilles són les que millor funcionen.

És aquesta la història de la Lluna, la Terra i el Sol, de com la Lluna i el Sol ajuden la Terra, que està trista, i de com acaben ballant feliçment uns al voltant dels altres, mentre els estels tot s’ho miren.

És precisament amb aquest ball amb el que Jaume Escala i la il·lustradora Carme Solé- Vendrell ens mostren com es mouen els astres, i com juguen a fet i amagar. La immensitat de l’espai en absorbeix en les seves il·lustracions grans, expressives, a doble pàgina, ideals per llegir davant de gran grup i a nens i nenes d’infantil.


CONCEPTES CIENTÍFICS que es poden treballar en aquest conte:

  • LLUNA: La Lluna és un astre conegut per tothom. La veiem lluir a la nit, reflexant la llum del Sol. A vegades els dos astres es troben al cel, i llavors la Lluna queda en un segon pla i passa desapercebuda.
  • TERRA: La Terra és el planeta on vivim. És un planeta especial, perquè, dels que es coneixen, és l’únic on pot haver-hi vida. Des de l’espai es veu blau, perquè la major part de la seva superfície és aigua.  Al conte, es representa com un personatge blau, amb una mena de branques al cap, com si fos un arbre o ésser viu.
  • SOL: És l’astre més important per a la vida, perquè proporciona la calor necessària als éssers vius per a sobreviure. El Sol és una estrella, això vol dir que és com una brasa que crema contínuament hidrògen i per tant, efectivament, d’aquí molts i molts milions d’anys, el Sol s’apagarà. També ens dóna llum, i “activa” molts processos essencials, com la floració de les plantes, l’evaporació de l’aigua, etc. 
  • MOVIMENTS: Els astres no estan mai quiets; tots es mouen en la immensitat de l’espai. Alguns moviments els coneixem: per exemple, si considerem el Sistema Solar, tots els planetes giren al voltant del Sol (moviment de translació) i sobre sí mateixos (moviment de rotació) com una baldufa. Alguns planetes tenen satèl·lits: són una mena de planetes més petits que giren al seu voltant; la Lluna és el satèl·lit de la Terra.
  • ECLIPSIS: Fruit d’aquests moviments dels astres, sovint es produeixen eclipsis: quan la Terra queda entre el Sol i la Lluna, i llavors aquesta deixa de veure’s iluminada (eclipsi de Lluna) o quan la Lluna s’interposa entre la Terra i el Sol i llavors veiem l’astre progressivament negre fins que queda totalment amagat darrere la Lluna (ecplipsi de Sol).

la-lluna-la-terra-i-el-sol-1


PROPOSTES PER A L’AULA:

INFANTIL: pel format i per la senzillesa i llargada de la història, aquest conte és ideal per les primeres edats:

  • Qui són la Terra, la Lluna i el Sol? Aquesta pregunta es pot llençar abans de llegir, analitzant la portada. Veurem què en saben els nanos del tema, si saben en què es diferencien els astres, etc. Seria bó remenar en les respostes, per exemple, si diuen “és un planeta” o “és una estrella”, convindria seguir preguntant per a veure si hi ha idees darrere aquestes paraules.

la lluna la terra i el sol

  • Com ballen la Terra, la Lluna i el Sol? Aquesta pregunta no és pas fàcil de resoldre, però pot ser un bon inici per fer observacions del cel. Per respondre a aquesta pregunta podem fer observacions vivencials des de l’aula o el pati, veure per on surt el Sol i per on es pon, així com desde casa, els moviments de la Lluna. Aquí pot sortir un dilema: que els nens i nenes, pensen, d’acord amb el que observen, que la Terra està quieta i que són el Sol i la Lluna que es mouen. Doncs si aquesta és la primera idea que es desenvolupa, la prenem, la respectem, i els ajudem, en progressives activitats, a veure-ho des d’una altra perspectiva.

PRIMARIA: la història del conte és senzilla, però el fenòmen de què parla no ho és tant, així que aquest conte pot ser un recurs útil per tractar-lo:

  • Què vol dir que el Sol, la Lluna i la Terra juguen a fet i amagar? Podem intentar representar els moviments dels astres per entendre com es mouen i com es produeixen els eclipsis.

En la darrera Festa de la Ciència de Barcelona, vaig participar amb un contacontes de ciència, i vaig utilitzar unes imatges fetes amb goma eva que certs simpàtics ajudants es van penjar per ajudar-nos a representar aquests moviments.lluna terra sol

  • Què és una estrella, un planeta i un satèl·lit?  Podem endinsar-nos més en aquests significats (també a infantil si es treballa suficient el tema!). En coneixem d’ altres ? A fer recerca!

Per suposat, sempre seria bó acompanyar les activitats amb experiments vivencials , representacions i observacions del cel.


TROBA EL CONTE A:

  • Editorial Magenta, col·lecció: Els Contes d’Aram ( 2001)

AMPLIA LA INFORMACIÓ:

A l’ Escola Pau Casals han treballat els eclipsis a l’aula de ciències d’infantil, coincidint amb l’eclipsi del passat dia 20 de març de 2014. Van fer-ne una lectura i van realitzar representacions dels moviments. Qui pensa això de “és molt difícil per a fer a infantil”?

Alquímia Musical en fa representacions musicades!

Advertisements

One thought on “La Lluna, la Terra i el Sol (Jaume Escala – Carme Solé i Vendrell)

  1. Retroenllaç: On és la lluna? (Jordi Amenós i Albert Arrayás) | CONTES I CIÈNCIA

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s