En Calvin no sap volar (Jennifer Berne i Keith Bendis)

Aquesta és la història d’un ocell lletraferit

en calvin no sap volar

“En Calvin és un estornell. Ell i ls seus tres germans, quatre germanes i seixanta-set mil quatre-cents trenta-dos cosins van néixer sota el ràfet s’un vell estable.” D’aquesta manera comença la història d’en Calvin, un ocell, que, a diferència dels seus companys, no s’interessa pels cucs o la frescor de l’herba, sinó per un món fascinant: els llibres.

Mentre els milers d’estornells es preparen per a la gran partida, ell passa les hores somiant entre pàgines a la biblioteca. Fins i ot se’n riuen d’ell, què passarà quan arribi el moment de migrar? Vet aquí que el món és ple de sorpreses, i un ocell lletraferit sempre pot haver aprés alguna cosa útil…

Jennifer Berne, autora de llibres infantils (entre ells una col·lecció sobre Jacques Cousteau) i Keith Bendis il·lustrador, ambdós americas, aconsegueixen fusionar en aquest llibre l’amor per la ciència i la literatura, així que aquest era un post d’obligada presència a Contes i Ciència.

CALVIN-NO-SABE-VOLAR-690x457


 

CONCEPTES CIENTÍFICS que es poden treballar en aquest conte:

  • ESTORNELLS: de ben segur que alguna vegada hem vist al cel un núvol de petits punts negres que volten i giravolten com una tela enlairada al cel. Es tracta d’un estol d’estornells, uns petits ocells que migren a les èpoques hivernals a les zones càlides del Mediterrani. Al nostre país solen quedar-s’hi tot l’any.
  • MIGRACIÓ: molts animals realitzen grans viatjes estacionals per tal d’habitar en els medis més favorables (perquè fa més calor, hi ha més aliment, aigua…). Hi ha moltes rutes migratòries, per terra, mar i també aire. Les migracions dels ocells són habituals i ens ajuden a entendre les variacions climàtiques i les necessitats de cada espècie. Els ornitòlegs que observen i anellen ocells dediquen la seva tasca a controlar les poblacions que migren per saber d’on venen i on van els ocells i conèixer quins canvis es produeixen i a què poden ser deguts.
  • HURACÀ: en algun moment de la història apareix un huracà. Es tracta d’una gran tempesta amb forts vents que s’origina al mar quan la temperatura és molt elevada i evapora grans quantitats d’aigua que es condensa ràpidament en arribar a les capes més altes de l’atmosfera. Encara que es tracta d’una aparició puntual, pot ser un fil d’on estirar per entendre què és aquest fenòmen tan popular del que totes n’haurem sentir parlar.

Keith-Bendis-Chidrens-Illustrations-15


PROPOSTES PER A L’AULA:

INFANTIL: Tot i que aquest conte és més indicat per una edat lectora, degut a la seva extensió i continguts, la seva història senzilla i les seves il·lustracions clares poden fer que una lectura acompanyada sigui adient a l’etapa d’infantil:

  • Com són, què mengen els estornells? Podem iniciar el coneixement de les aus descrivint com són els protagonistes, què mengen, què fan… Al llibre s’explicita que mengen escarabats, formiques, cuques, que volen i fan giragonses, tot i que no tots, perquè en Calvin sovint prefereix llegir un bon llibre!
  • Quins animals volen i quins no? Com ho fan? Què hi  ha al cel? Trobem ocells, huracans, cotxes i cases al cel d’aquest conte. Els ocells volen perquè tenen ales i el seu cos està adaptat  a fer-ho… Tots els ocells poden volar? Per què els ocells no poden volar si hi ha un huracà? Hem vist mai un estol d’ocells? Com volen tots tan junts? La millor manera de respondre aquestes preguntes és observar i descobrir el cel des d’una mirada curiosa. L’avistament d’un estol és gairebé una experiència  màgica.

PRIMARIA: una bona tria pels primers lectors:

  • Quan comencen a aprendre a volar els estornells? Quan prenen el vol per marxar? Les migracions es donen lligades a canvis estacionals; quan arriba el fred de l’hivern o la sequera de l’estiu, per exemple. Al llibre es fan alusions sobre l’època en que es dona cada canvi per entendre que els estornells marxen a la tardor.
  • Perquè és tan important que en Calvin aprengui a volar? La trama principal del conte es basa en que en Calvin està tan dedicat a la lectura que no aprén a volar amb els seus cosins i cosines, i quan arriba l’hora de viatjar, no se’n veu capaç. Què li pot passar si no marxa? Per què llavors els ocells migren?
  • On van el ocells, d’on venen? Una bona manera de respondre aquestes preguntes és participant en alguna activitat de Casa de Natura d’algun Parc Natural o Associació, hi ha moltíssimes, i de ben segur s’aprén molt d’aquests animalons que al cel, sovint passen desparecebuts. Un exemple; a Collserola

calvin


TROBA EL CONTE A:

Aquí torbareu algunes activitats relacionades, del Blog Club Petits Lectors


AMPLIA LA INFORMACIÓ:

Tocats de l’ala és un programa de TV3 sobre forofos dels avistaments d’ocells, el seu format és apte també pels cursos superiors de primària, i pot ser una bona introducció abans d’alguna activitat relacionada.

1442307006117

El gran viatge de les guatlles és una proposta didàctica multidisciplinar que té com a fil conductor la migració d’aquestes aus. Aquí trobareu la guia didàctica de la unitat.


 

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s