Los gusanos comen cacahuetes (Élisa Géhin)

Antes, los gatos se comían los pájaros que se comían los gusanos que se comían cacahuetes. Todo seguía su orden, hasta que…

los gusanos comen cacahuetes

Hi ha molts llibres infantils que quan llegeixo penso que als adults nes agraden fins i tot més que als nens. Aquest és un exemple. Quan el vaig obrir em va atraure el seu disseny i la tria dels colors, les simetríes amb les que juga i la utilització de figures geomètriques en la il·lustració.

Amb aquest àlbum Élisa Géhin presenta una petita obra gràfica per narrar un bon embolic entre gats, pardals, cucs i cacaus, uns que mengen els altres, no sempre de la manera més esperada.

El seu final no és el més “científicament correcte” però és justament el fet de poder pensar en quines situacions poden existir i quines no les que ens poden judar a rumiar amb aquest àlbum.


CONCEPTES CIENTÍFICS que es poden treballar en aquest conte:

  • CADENA TRÒFICA o cadena alimentària: ens ajuda a entendre qui menja a qui per sobreviure. Sovint es tracta d’una relació de mida i força: el gran es menja el petit. Però això no sempre és així!
  • L’EQUILIBRI en la cadena depén de molts factors. Un important és que cada espècie tingui prou aliment per sobreviure. Quan hi ha superpoblació d’alguna espècie o per contra, hi ha una alta mortalitat, es dóna un desequilibri perquè les espècies que s’alimentaven de l’espècie mermada es queden sense aliment o bé es queden sense predadors les que conformaven el seu àpat. Una variació important en el nombre d’individus afecta directament les espècies properes en la cadena i de forma indirecta a totes les que hi formen part d’ella.

pajaros


PROPOSTES PER A L’AULA:

INFANTIL:  dibuixos icònics i a tot color àptes per a tots els públics:

  • Qui menja a qui? Recordar quin animal s’alimenta d’un altre. Relacionar altres animals coneguts en aquesta cadena (per exemple, les formigues també poden menjar cacahuets).
  • Pot ser que un ocell es mengi un gat? Qüestionar aquelles situacions imaginàries que apareixen al llibre i pensar en si poden passar a la realitat o no i per què.

Gusanos2

PRIMÀRIA:  anem una mica més enllà:

  • Quina és la situació d’equilibri? Quan es trenca? Què passa a la història per a que l’equilibri es reestableixi? Podem relacionar la trama de la història amb les situacions d’equilibri i desequilibri que tant fan enfadar els cucs.
  • Podem inventar altres cadenes? Seria bó proposar altres cadenes alimentàries a partir d’altres animals coneguts
  • Quines situacions coneixeu que trenquen el desequilibri de les cadenes? Per exemple la introducció d’espècies invasores o la sequera.

TROBA EL CONTE A:

 


AMPLIA INFORMACIÓ:

Quién come a quién és un altre àlbum visualment molt atractiu que tracta el tema de les cadenes alimentàries o tròfiques, des d’un punt de vista més ampli, i entrant en el concepte de Cicle de la Vida.

portada_ZR-Quien-come-a-quien_mizielisnki

 

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s