El 15 de desembre de 2015, a l’Assemblea General de les Nacions Unides es va declarar l’11 de febrer com a data per a commemorar el Dia Internacional de la Dona i la Xiqueta Científica.
Jo he fet aquesta il·lustració com a homenatge a totes les donesque són científiques o ho somien, amb un guiny a les ulleres morades que cal posar-se per no deixar de veure la realitat que ens envolta.
És aquesta commemoració una forma d’alçar la veu per visibilitzar la desigualtat de les dones que es desenvolupen en un àmbit històricament masculí. És ben cert que a dia de hui moltes dones treballen en grups de recerca, universitats, laboratoris o campanyes de camp, però també és cert que això no ha estat sempre així. Per posar un exemple, Manuela Solís Claras va ser la primera dona llicenciada a la Universitat de València al 1889, universitat fundada l’any 1416.
La paritat no es compleix tampoc a tots el nivells: durant la carrera acadèmica es dóna un biaix quan s’ocupen càrrecs de major responsabilitat; de manera que a mesura que es pugen esgraons en la carrera, progressivament la visibilitat de la dona és menor, com mostren les dades del Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC).
També trobem desigulatats en la representació menor de les dones en els òrgans de govern univeritaris; per posar una altra dada, al 2014 era d’un 39,3% de dones i un 60,7% d’homes en Consell de Govern de la Universitat de València.
Per altra banda, existeixen certes carreres universitàries típicament feminitzades com les relacionades amb l’educació i les cures, i d’altres masculinitzades com les carreres tècniques, relacionades estretament amb les activitats cultural i històricament assignades a cada gènere.
L’octubre passat una dona va fer un comentari sobre els guardonats amb el Premi Nobel, donat que cap de les celebritats era una dona (els premis generalment perpetuen el biaix de gènere), i Twitter es va inundar de respostes que intentaven justificar el mèrit dels guanyadors, o que directament feien comentaris denigrants cap a les dones enviant-les a netejar.
No es tracta de treure-li el mèrit a cap home, ni de treure-li la cadira per ocupar-la, es tracta de rebre el que una persona mereix, independentment del seu gènere, començant per les oportunitats i acabant pel reconeixement.
Treballem a partir de l’educació, tinguem cura de la manera que tenim de parlar i tractar a xiquets i xiquetes, dones i homes, vigilem de jutjar-los, animar-los o capacitar-los per fer una o altra cosa. Potser moltes xiquetes volen ser físiques quàntiques en compte de princeses. Fem el possible, doncs, perquè no trobe cap obstacle. Lesgislem per una assignació justa dels càrrecs de responsabilitat, per una paritat adequada, perquè les baixes maternals no facen la traveta al desenvolupament professional.
Ara Trump aconsella a les treballadores de les administracions que han de vestir com a dones. Aquesta és la resposta que reflexa la realitat de moltes dones científiques:
#dresslikeawoman
Ací trobareu informació relacionada amb aquesta commemoració:
- https://11defebrero.org/
- http://mujeresconciencia.com/
- http://www.csic.es/mujeres-y-ciencia
- http://metode.cat/revista/shescience
- http://www.mecd.gob.es/dms/mecd/educacion-mecd/areas-educacion/universidades/estadisticas-informes/estadisticas-informes-documentum/datos-cifras/2012-2013-datos-y-cifras-sistema-universitario-espanol.pdf
- https://www.brainpickings.org/2016/07/28/women-in-science-rachel-ignotofsky/
#11F
#DíaMujerYCiencia
#DiaDonaiCiència
Reblogged this on Enseñanza-Aprendizaje.
Yna il.lustració bellíssima i un article genial. Felicitats valenta!
Retroenllaç: Ilustración de Anna Medina @contesiciencia – 11 de Febrero
Retroenllaç: ¡Feliz día de la mujer y la niña en ciencia! - Naukas
Retroenllaç: 11 Febrer. Dia Internacional de les dones i les xiquetes en la ciència. ACICOM dona suport. | ACICOM