Plora que plou (Mau Conill i Marc Torrent)

Us heu preguntat alguna vegada com és que plou?

Hi ha un petit nuvolet que sí, i ens ho explica en aquest conte: Plora que Plou

PloraQuePlou_300

Nub és un nuvolet, petit, que viu ben content pel cel. Un bon dia el cel s’enfosqueix i els núvols comencen a ploure. Ell, intentant semblar-se a la resta, prova de fer ploure tot plorant, i no ho aconseguix. La seva mare, i una situació inesperada ens ajudaran a comprendre què necessiten els núvols per “plorar” i perquè en Nub, tan petit ell, no ho aconseguia.

En aquesta proposta, Mau Conill i Marc Torrent amb la seva il·lustració que recorda al còmic, ens apropen a una història un pèl màgica i un pèl terrenal, doncs més d’un se sentirà identificat amb aquest nuvolet frustrat.

I com el que ens interessen aquí són les preguntes, aquest conte ens agrada especialment perquè ens deixa preguntar-nos algunes de les que tothom alguna vegada s’ha plantejat:


 CONCEPTES CIENTÍFICS que es poden treballar en aquest conte:

  • PLUJA: Què és la pluja? i per què plou? Quan parlem de pluja parlem del cicle de l’aigua, i de com tota l’aigua evaporada retorna a la terra i a la mar seguint els camins que marquen els rius i torrents.

plora que plou

  • NÚVOL: què és un núvol? és un cotó fluix que enja al cel o és més bé alguna cosa humida i difosa feta d’aigua?

PROPOSTES PER A L’AULA:

INFANTIL: el petit Nub ens pot ajudar a treure a la llum aquestes preguntes:

  • Per què en Nub no pot ploure?  La història ens explica que Nub és massa petit i per això no pot ploure com la resta de núvols. quan comença a ploure, ell per més que ho prova, no ho aconsegueix fer. S’entén per tant, que és necessari ser un núvol gran i carregat de moltes “llàgrimes” per poder fer ploure.

plora_que_plo_mare

  • Què hauria de fer en Nub per aconseguir ploure? El petit nuvolet hauria de crèixer i fer-se gran i fort com la resta, per poder produïr una pluja abundosa. Així també ens iniciem en la idea que l’aigua s’ha d’acumular en els núvols per poder després caure precipitadament.

PRIMÀRIA: és aquesta uns proposta fantàstica per iniciar-nos en el cicle de l’aigua i els canvis d’estat:

  • Què ha de passar per què l’aigua caigui? Arriba un punt que els gotes ( les llàgrimes dels núvols) són tan nombroses i es troben tan juntes unes d’altres, que s’acaben unint, formant gotes grosses que cauen pel seu propi pes. Això es pot comprovar fàcilment observant una tapadora d’una olla on bulli aigua: on les gotes a poc a poc es van conectant fins que refalimen. També es pot porvar fent baf sobre un vidre.

empañado

  • D’on ve l’aigua dels núvols? Per respondre a aquesta pregunta cal parlar dels canvis d’estat. L’aigua que s’acumula als núvols són petites gotes de vapor condensat. El vapor prové dels mars i oceans, de l’aigua que a causa del calor dels rajos solars s’allibera en forma de gas i passa a formar part de l’atmosfera. Un cop acumulada als núvols i per l’atracció de la gravetat, quan aquestes gotes són suficientment grans, cauen pel seu propi pes.

El cicle de l’aigua: no hi ha millor manera que experimentar i reproduir el cicle de l’aigua per entendre com funciona i per què. Amb una simple olla amb aigua al foc podrem veure els 2 processos principals: evaporació i condensació .

Altres propostes ens permeten una reproducció més senzilla, com la que ens mostra  Experciencia aquí, amb una simple bossa i aigua coloretjada.

També podem reproduir el cicle de l’aigua, incorporant plantes i terra dins una ampolla, una altra proposta t d’Experciencia.


TROBA EL CONTE A:

– Editorial A Buen Paso: Plora que plou (2014), Mau Conill i Marc Torrent

Fes-li una ullada AQUÍ

polar_que_plou


AMPLIA LA INFORMACIÓ:

– Cesire CDEC: Què hauríem de conèixer els mestres sobre l’aigua?

– Earth Learning Idea: el cicle de l’aigua en miniatura.


Advertisements

3 thoughts on “Plora que plou (Mau Conill i Marc Torrent)

  1. No sé com agraÏr-vos que us hagueu fixat en el nostre conte com a material educatiu. No coneixia el vostre blog i em sembla una idea… brillant a més de necessària!!
    Gràcies i a reveure!

  2. Retroenllaç: Xino – xano (Anna Patata) | CONTES I CIÈNCIA

  3. Retroenllaç: La gota i el cirerer (Mario Satz i Albert Arrayás) | CONTES I CIÈNCIA

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s